Internet & Mobile World Team

Realitatea virtuală – la ce te poți aștepta de la această tehnologie încă tânără

6 September 2018, 14:57
Placeholder

Dacă în secolul trecut realitatea virtuală era mai degrabă un subiect de science fiction, astăzi tehnologia a devenit disponibilă pe scară largă. În acest articol vei afla exact ce înseamnă realitatea virtuală (pe scurt, VR) și cum o poți folosi pentru a duce experiența audio-vizuală la un alt nivel.

 

Ce este realitatea virtuală

În limba română, adjectivul virtual este definit ca ceva „care nu există efectiv, ci ca o posibilitate; potențial” (conform dexonline). Nu ar fi deloc exagerat dacă ne-am gândi la o realitate virtuală ca la o „lume posibilă”, creată prin imagini tridimensionale pe un computer.

Elementul cel mai atractiv al acestei tehnologii este tocmai faptul că îți oferă posibilitatea să explorezi și să interacționezi cu lumi fictive pe care altfel nu le-ai putea explora în viața reală sau cu lumi reale pe care nu le-ai putea vizita decât cu foarte mult efort. În plus, limitele în realitatea virtuală țin doar de limitele creatorilor ei, dar – momentan – și de gradul de dezvoltare a tehnologiei.

Caracteristici

Principala provocare când vine vorba nu doar de crearea unei lumi virtuale, ci mai ales a dispozitivelor care să o poată reda, este aceea de a „păcăli” simțurile umane de faptul că se află într-o lume reală.

Deși creierul tău va fi mereu conștient de faptul că ce e în jurul său e o simulare (altfel am intra deja în teritoriul SF-urilor distopice), imersiunea îl va face să „uite” pe moment de acest lucru. Iar pentru a realiza aceasta, oricare ar fi tipul realității virtuale, ea trebuie să se muleze perfect simțurilor.

Astfel, imaginile virtuale trebuie să fie nu doar în mărime naturală, dar și să acopere întregul câmp vizual și să se schimbe în mod natural în timp ce te plimbi prin lume. Cum tehnologia încă este departe de a fi perfecționată, pot apărea, de exemplu, decalări între viteza cu care întorci privirea și viteza cu care imaginea se schimbă în mod corespunzător.

De asemenea, unele lumi virtuale pot provoca rău de mișcare, din cauza neconcordanței dintre ceea ce percepe ochiul și ceea ce percepe urechea internă (organul responsabil cu echilibrul corpului).

 

Ce NU este realitatea virtuală

Atunci când vorbim despre realitatea virtuală, putem folosi adesea termeni precum simulare, interacțiune, teleprezență sau imersiune. Pentru a îndepărta însă orice confuzie, este important să facem diferența dintre realitatea virtuală și alte tehnologii asemănătoare.

Diferența dintre realitate virtuală și 3D

Probabil ești deja familiarizat cu tehnologia 3D a celor mai noi producții cinematografice, dar și cu faptul că aceasta nu este același lucru cu realitatea virtuală. Chiar dacă face experiența audio-vizuală mult mai captivantă, tehnologia 3D are la bază stereoscopia.

Astfel, pe ecran sunt proiectate două imagini suprapuse și ușor decalate, pe care ochiul liber le percepe ca atare. Însă, cu ajutorul ochelarilor speciali, anumite elemente din fiecare imagine sunt „ascunse” fiecărui ochi, astfel încât să fie creată iluzia de profunzime a câmpului vizual.

Diferența dintre realitate virtuală și realitate augmentată

Chiar dacă acești termeni sunt ușor de confundat, diferența este destul de clară. În timp ce realitatea virtuală îți transpune o parte din simțuri într-o lume creată pe computer, realitatea augmentată aduce elemente create pe computer în realitatea noastră.

Altfel spus, realitatea augmentată „păcălește” simțurile în a percepe o realitate modificată. Pentru a realiza acest efect pot fi folosite diverse elemente de hardware, precum ochelari speciali, display-uri transparente sau chiar proiectoare holografice.

 

Cum funcționează un set VR

Piesa centrală a unui set VR este ceea ce se numește HMD (Head Mounted Display), adică un ecran special construit în forma unei perechi de ochelari montată pe o cască. Ecranul este împărțit în două zone, afișând câte o imagine distinctă fiecărui ochi.

Evident, nu este suficient ca ecranele să fie plate, deoarece ochiul uman nu percepe astfel realitatea. Toți suntem capabili să vedem periferic, iar lumea virtuală și-ar pierde din plauzibilitate dacă nu am putea face asta și în ea. De aceea este important ca ecranul să poată simula un câmp vizual (FoV – field of views) larg, de cel puțin 100 de grade.

Lentilele HMD-ului sunt reglabile, pentru a putea fi adaptate la distanța dintre ochii fiecăruia, dar și la orice dioptrie. De asemenea, ele au rolul de a curba puțin imaginile, pentru a simula și mai bine felul în care le percepem în realitate.

HMD-ul este dotat și cu un sistem de tracking care îți poate urmări poziția și mișcările capului, determinând astfel schimbarea mișcărilor în funcție de direcția în care privești. Pentru ca imersiunea să fie completă, vei nevoie și de o pereche de căști de calitate sau de un sistem audio surround, care să poată reda sunetele într-un mod realist.

Nu în ultimul rând, va trebui să poți naviga prin lumea virtuală. În acest sens, poți folosi dispozitive precum:

  • un joystick
  • o mănușă de date
  • telecomenzi
  • trackball
  • omnidirectional treadmill (bandă de alergat omnidirecțională)

Deși tehnologia în cazul acestor dispozitive nu este încă atât de avansată, ele îți pot transforma statutul în lumea virtuală de la simplu observator la participant.

 

Ce poți face cu realitatea virtuală

Astăzi, când tehnologia abia începe să fie disponibilă publicului larg, VR-ul este cel mai des folosit în industria entertainmentului. Jocurile video sunt cele care beneficiază cel mai mult de aportul realității virtuale, în special cele care fac parte din genul FPS (First person shooter), dar și cele care simulează curse de mașini sau lupte cu avioane.

În industria filmului, realitatea virtuală este văzută mai degrabă ca un experiment. Însă, așa cum 3D-ul a devenit în ultimii ani un standard pentru marile blockbustere, este posibil ca peste mai mulți ani, când tehnologia va avansa suficient, noii cinefili să dorească să vadă filmele la 360 de grade.

Cei de la Oculus VR (nimeni alții decât creatorii HMD-ului Oculus Rift) au înființat chiar și un studio dedicat realizării filmelor pentru realitatea virtuală. Oculus Story Studio a reușit să creeze doar trei scurtmetraje animate, înainte să-și închidă porțile, în 2014, însă acestea pot fi considerate o operă de pionierat.

Pe lângă entertainment însă, realitatea virtuală poate avea un rol important în toate ramurile educației. Cea mai evidentă funcție este aceea de simulare, de care pot beneficia, de exemplu, viitorii piloți sau medici; astfel, stagiile de pregătire devin mai puțin periculoase, dar și mai puțin costisitoare.

Mai ales pentru elevii din primele cicluri de învățământ, VR-ul ar putea reprezenta un subiect de fascinație. În loc să citească din manuale de istorie pe care le consideră anoste, imaginează-ți că elevii ar putea să exploreze o reconstrucție virtuală a Romei din vremea împăratului Augustus sau a Parisului înainte și după Revoluția Franceză.

Chiar și artele plastice pot beneficia de pe urma acestei tehnologii, artiști din toată lumea putând realiza opere spectaculoase în realitatea virtuală, pentru a le transpune apoi cu ușurință în lumea reală.

 

În ce direcție trebuie să se îndrepte tehnologia

Pe parcursul acestui articol am menționat că tehnologia VR încă are limitele ei. Este adevărat că, deși a evoluat până în punctul în care poate oferi consumatorilor o experiență satisfăcătoare, imersiunea este departe de a fi una completă.

În acest sens, există două elemente care, odată dezvoltate, vor îmbunătăți în mod semnificativ experiența VR. Primul este un dispozitiv de hand tracking, care poate urmări în mod precis gesturile mâinilor utilizatorilor. Astfel vor fi înlocuite dispozitivele imprecise de navigare, precum joystickurile sau telecomenzile.

Al doilea element care necesită dezvoltare este cel de eye tracking. Odată ce HMD-ul va putea detecta exact modul în care îți miști ochii, vor dispărea toate micile discrepanțe între câmpul vizual al lumii virtuale și felul în care oamenii văd de fapt. Astfel vom putea începe să vorbim despre o imersiune totală.

Fiind o tehnologie în continuă dezvoltare și cu mult potențial de aplicare în numeroase domenii, realitatea virtuală continuă să fie un subiect de dezbatere la cele mai importante conferințe de IT din întreaga lume.

Sursa foto: Shutterstock

ARTICLE CATEGORIES:

Read next

Logo Imworld Placeholder

Digitalizarea în mediul de business din România ...

Internet & Mobile World Team

21 February 2019, 12:43
Placeholder

Being Competitive in a Software Economy – Webina...

Internet & Mobile World Team

12 December 2018, 16:36
Placeholder

Comunicarea prin Internet Protocol și aplicarea e...

Internet & Mobile World Team

1 November 2018, 08:16
Placeholder

Prima editie WeContent va avea loc pe 1 noiembrie ...

Internet & Mobile World Team

30 October 2018, 13:09
Placeholder

Guillaume Guerrin, Ipsos: The Market Research T...

Internet & Mobile World Team

29 October 2018, 14:25
Placeholder

Copyright în lumea digitală – cum îți pr...

Internet & Mobile World Team

29 October 2018, 08:49