Internet & Mobile World Team

Copyright în lumea digitală – cum îți protejezi conținutul și cum folosești corect conținut din online care nu este al tău

29 October 2018, 08:49
Placeholder

Într-un mediu de business care devine din ce în ce mai competitiv și în care content-ul digital reprezintă o sursă importantă de informare și învățare, este important ca fiecare firmă sau persoană care activează în acest domeniu să învețe cum să dea mai multă valoare conținutului creat, și, în același timp, să protejeze toate aceste informații.

Copyright sau drepturile de autor este un termen folosit pentru a descrie drepturile pe care le au cei care creează conținut, indiferent că e vorba de articole, muzică, picturi, filme, programe de software, reclame și multe altele. Iar când vine vorba de mediul digital, cei care creează conținut trebuie să știe care sunt drepturile lor și ce pot face ca să își protejeze conținutul creat.

Cum este reglementat copyright-ul în mediul online

Odată cu dezvoltarea tehnologică s-a pus problema modului în care noilor categorii de content în online. Astfel, a fost semnat un tratat important referitor la protecție datelor de autor, mai exact Tratatul OMPI, intrat în vigoare în anul 2002, și care este cunoscut sub denumirea de The WIPO Copyright Treaty sau „tratatele internetului“.

În articolul 11 al acestui tratat se vorbește despre DRM sau Digital Rights Management (Gestionarea Drepturilor Digitale). Acesta se aplică copyright-ului digital, fiind creat special pentru controlul și gestionarea content-ului digital.

Cei care creează sau dețin un tip de content digital pot să folosească o serie de tehnologii digitale care le permit să se protejeze împotriva încălcării drepturilor de autor. Mai exact, acest tehnologii pot ajuta orice creator de content online împotriva modificărilor neautorizate a propriilor lucrări, pot limita numărul de copii care pot fi făcute sau dispozitivele pe care acest content este disponibil. Conform legii, este ilegală modificarea, eliminarea sau împiedicarea distribuirii conținutului protejat de DRM.

Cum îți protejezi conținutul distribuit în online?

Orice creator de content care distribuie conținut în mediul online trebuie să urmeze câțiva pași esențiali care îi protejează drepturile de autor:

  • Include o secțiune care să cuprindă „Terms of use“ („Termeni de folosire“) în care să subliniezi modul în care poate fi folosit conținutul respectiv. De exemplu, le poți permite utilizatorilor să dețină o copie a materialului pentru interes personal, însă fără să aibă drept de comercializare.
  • În cazul fotografiilor și imaginilor poți să dezactivezi opțiunea de copiere sau descărcare și poți include watermark pe fiecare imagine. Totodată, poți menționa și modul în care pot fi folosite imaginile, în scop editorial sau publicitar.
  • Folosește tool-uri care te ajută să detectezi când conținutul tău este distribuit pe alte site-uri.
  • De fiecare dată când încarci conținut nou, asigură-te că păstrezi o copie a originalului, în cazul în care trebuie să dovedești că ai fost prima persoană care a creat acel tip de conținut.

Te-ar putea interesa și Securitatea și protecția datelor – ce trebuie să faci pentru a fi în conformitate cu GDPR.

Cum funcționează copyright-ul în Social Media?

Atunci când un utilizator creează un cont pe platformele de Social Media (ex.: Facebook, Instagram etc.), acceptă și „Termenii de folosire“ ai platformei respective. De obicei, acest lucru înseamnă că oferi platformei dreptul să folosească conținutul tău, chiar dacă tu deții în continuare drepturile de autor asupra conținutului tău. Cu alte cuvinte, în funcție de termenii de folosire, aceste platforme pot avea dreptul să folosească acel conținut.

În ceea ce privește Twitter, limita de caractere a unei postări nu atinge nivelul la care ar putea să fie considerat content creativ și să se încadreze în sfera protecției drepturilor de autor; însă pot să existe și excepții.

Cum folosești corect conținutul din online care nu este al tău?

Dacă vrei să folosești conținutul creat de altcineva în mediul online, trebuie să te asiguri că respecți toate prevederile legale, după cum urmează:

  • Obține permisiunea scrisă – înainte să folosești conținutul creat de altcineva, e recomandat să obții permisiunea acestuia, fie că e în mod formal sau informal. În cazul videoclipurilor de pe YouTube, de exemplu, trebuie să știi că poți redistribui acel conținut pe alte site-uri, deoarece toți cei care au urcat conținut pe platformă și-au dat inițial acordul când au acceptat termenii și condițiile celor de la YouTube. Ține cont însă că acest criteriu se aplică doar în cazul videoclipurilor redistribuite cu link embed.
  • Utilizează în mod corect – ai voie să comentezi pe baza unui articol sau să extragi idei, însă nu poți copia pasaje întregi fără să nu menționezi sursa, să citezi sursa sau să susții că este content creat de tine.
  • Folosește link-uri – în cazul în care nu ai cerut permisiunea autorului, este necesar să menționezi sursa sau să oferi link către sursă. În ceea ce privește bunele practici SEO, link-uri sunt considerate o formă de schimb corectă care oferă autoritate și expunere autorului care a creat acel conținut. Ține cont că link-urile trebuie să fie întotdeauna din sursa originală.
  • Folosește funcția embed – majoritatea platformelor de Social Media, precum YouTube, Twitter sau Facebook oferă coduri speciale pentru link-uri embed care pot fi distribuite pe alte site-uri fără un acord scris. Totuși, în cazul în care descarci acel conținut și îl încarci apoi pe site, vei pierde orice drept de folosire corectă, mai ales că utilizatorii nu mai au cum să ajungă la direct către sursa originală.

Totodată, e important de menționat că, în cazul în care folosești conținut pentru ai plătit sau, de exemplu, ai un abonament la un site de unde descarci poze, nu este necesar să menționezi sau să ceri acordul autorului.

E important de menționat și că în anul 2016 Comisia Europeană a lansat o propunere de directivă pentru reforma drepturilor de autor din UE, cunoscută sub denumirea de Reforma Copyright. Directiva este încă în dezbatere, mai ales că stârnit nemulțumiri cu privire la dreptul de exprimare și cenzura în mediul online. Câteva dintre prevederile reformei includ taxa pe link, upload filter sau text and data mining.

Sursă foto: Shutterstock

ARTICLE CATEGORIES:

Read next

Logo Imworld Placeholder

Digitalizarea în mediul de business din România ...

Internet & Mobile World Team

21 February 2019, 12:43
Placeholder

Being Competitive in a Software Economy – Webina...

Internet & Mobile World Team

12 December 2018, 16:36
Placeholder

Comunicarea prin Internet Protocol și aplicarea e...

Internet & Mobile World Team

1 November 2018, 08:16
Placeholder

Prima editie WeContent va avea loc pe 1 noiembrie ...

Internet & Mobile World Team

30 October 2018, 13:09
Placeholder

Guillaume Guerrin, Ipsos: The Market Research T...

Internet & Mobile World Team

29 October 2018, 14:25
Placeholder

Copyright în lumea digitală – cum îți pr...

Internet & Mobile World Team

29 October 2018, 08:49