Internet & Mobile World Team

Cum să folosești inovația în dezvoltarea afacerii tale

9 October 2018, 08:57
Placeholder

Atunci când cineva întreabă „Cum se dezvoltă compania ta?”, cele mai des întâlnite răspunsuri, într-un cuvânt, pot fi:

  • Poftim?
  • Reparăm.
  • Acaparăm.
  • Inovăm.
  • Inventăm.

Dintre toate răspunsurile de mai sus, singurul care are șanse concrete în a transforma cuvinte în beneficii este „inovăm”. Inovația este unul dintre motoarele principale ale unei companii atunci când vine vorba despre succes în afaceri, este cheia rezolvării unora dintre marile probleme cu care se poate confrunta o companie, poate genera profit și poate să facă diferența între compania ta și competitori… dar pentru asta trebuie să știi de unde să începi.

Ce înseamnă inovația pentru o companie

Inovația este procesul de transformare a unei idei noi sau a unei invenții într-un bun sau într-un serviciu care aduce beneficii clienților, îi ajută să-și îmbunătățească viața și în schimbul căruia aceștia sunt dispuși să plătească.

O greșeală frecventă este confundarea inovației cu invenția. Cele două noțiuni sunt interconectate, însă invenția este o idee sau un produs nou, în timp ce inovația este modul în care acesta este folosit. Acest lucru poate fi aplicat în două feluri într-o companie care vrea să rămână competitivă:

  • prin dezvoltarea unor produse sau servicii noi, de cele mai multe ori pentru a veni în întâmpinarea cerințelor și nevoilor în continuă schimbare ale clienților
  • prin dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor și produselor deja existente, pentru a aduce un plus de valoare acestora și pentru a le diferenția de ofertele similare ale competiției

 

Inovația poate să fie un produs cu totul nou, revoluționar. Un exemplu clasic este apariția, în 2007, a primului iPhone, gadgetul care a „reinventat telefonul”, în cuvintele lui Steve Jobs, CEO Apple și omul a cărui viziune a stat în spatele proiectului iPhone.

Pe de altă parte, inovațiile nu trebuie să fie neapărat revoluționare, ci pot fi implementate și sub forma unor schimbări progresive de mai mică anvergură. Un exemplu bun este compania Nintendo, care a rămas unul dintre giganții jocurilor video din anii ’70 până acum.

Iată câteva exemple de companii pentru care inovația a însemnat succes la scară mondială. Unele dintre ele au venit cu produse revoluționare, altele au știut cum să îmbunătățească servicii sau produse deja existente.

  • Apple – a revoluționat computerul personal și, mai târziu, şi telefonul mobil
  • Uber – a adus o alternativă viabilă la taximetrie
  • AirBnB – are un impact uriaș asupra industriei hoteliere
  • Amazon – a schimbat definitiv serviciile de retail
  • Google – a revoluționat internetul, începând cu motoarele de căutare şi până la platforma AdWords
  • Netflix – a transformat complet ideea de home entertainment prin serviciul de streaming şi e prima ameninţare serioasă la industria hollywoodiană a filmului
  • GoPro – a transformat camera video într-un gadget nelipsit în bagajele turiștilor și pasionaților de sporturi extreme din toată lumea

Avantajele unei strategii de dezvoltare bazate pe inovație

Există două mari moduri în care o companie se poate raporta la clienţii ei: poate să identifice nevoile acestora şi să vină în întâmpinarea lor, sau poate să le ofere ceva nou, de care potențialii clienți nici nu știau că au nevoie. Oricum ar fi, la baza ambelor strategii de dezvoltare a unei companii stă același lucru: inovația. Este unul dintre elementele-cheie care susțin evoluția companiei și face asta în următoarele moduri:

  • îmbunătățește productivitatea companiei tale
  • ajută la reducerea costurilor
  • susține competitivitatea
  • dă valoare brandului tău
  • dezvoltă parteneriate și relații noi de afaceri

Pe de altă parte, dacă nu iei toate măsurile necesare pentru a transforma inovația într-o valoare de bază a companiei tale, riști în primul rând să rămâi în urma competiției. Alte probleme cu care te poți confrunta sunt reducerea eficienței, a productivității și, prin extensie, a profitului, o reacție în lanț care poate duce la pierderea unor angajați-cheie și, în final, la faliment.

Sursele inovației – unde găseşti cele mai bune idei de dezvoltare

Oricare ar fi formele inovației, la baza ei stă un proces creativ, iar ideile pot să apară din mai multe direcții, unele interne – din cadrul companiei -, altele externe – din afara ei. Orice formă ar lua inovaţia, este în primul rând un proces de creaţie.

Primul lucru pe care trebuie să îl faci este să fii atent la tot ceea ce se întâmplă în jurul tău şi în domeniul în care activezi, pentru că ideile inovative pot să apară acolo unde te aştepţi mai puţin. Cu toate astea, sunt câteva zone spre care e bine să te focusezi:

Idei noi şi inovaţii din interiorul companiei

Primul loc în care trebuie să cauţi idei noi, competitive, pentru afacerea ta este chiar în companie. Angajaţii şi ceilalţi manageri pot veni cu inovaţii, dar trebuie să le creezi cadrul potrivit pentru asta.

Organizează periodic workshopuri şi sesiuni de brainstorming sau chiar team building-uri dedicate noului şi stimulează-le celor din companie spiritul creativ. Învaţă-i, dacă este nevoie, să se pună în pielea clienţilor şi a consumatorilor, ca să-şi creeze o idee mai bună despre dorinţele şi nevoile celor cărora li se adresează bunurile sau serviciile companiei tale.

Multe dintre soluţiile sau strategiile elaborate vor fi inutilizabile, dar printre ele poţi descoperi lucruri inedite, inovatoare, sau cel puţin un fir care duce la o idee genială.

O altă iniţiativă care poate duce la inovaţie este elaborarea unor studii de analiză in-house şi a unor programe de cercetare care să studieze fezabilitatea unor tehnologii sau a unor servicii pe care le-ar putea oferi compania ta. În acest caz, rezultatele pot fi revoluţionare, într-adevăr, dar şi costurile pentru un asemenea program sunt ridicate. De exemplu, pentru primul iPhone s-au cheltuit aproximativ 130 de milioane de dolari pe parcursul a aproape 2 ani.

Idei noi şi inovaţii din afara companiei

Atunci când cauţi idei inovatoare în afara companiei tale, cei mai în măsură să îţi ofere informaţiile necesare sunt furnizorii, clienţii şi consumatorii. Urmăreşte ştirile din mass-media, cercetările de piaţă şi sondajele publice, dar nu uita să arunci o privire şi în curtea companiilor cu care eşti în competiţie directă. Interesează-te ce lucruri fac ei într-un mod diferit, ce beneficii le aduc acestea şi cum pot fi implementate cu succes în compania ta.

Conferințele de business

Cea mai bună metodă de a afla toate noutăţile şi inovaţiile – chiar de la cei care le-au dezvoltat – este să participi la o conferință de afaceri sau la o expoziție a principalilor actori din domeniu.

De exemplu, în zona de IT și Digital, Internet & Mobile World este cea mai mare conferință dedicată soluțiilor de IT și Digital din Europa de Est. Ediția din 2018, a 8-a, are loc pe 3 și pe 4 octombrie la Romexpo și este dedicată digitalizării afacerilor din această parte a Europei, cu un focus pe inovație și pe adoptarea noilor tehnologii emergente.

Pentru că la un eveniment de asemenea anvergură vorbesc sute de invitaţi şi participă mii de vizitatori din zona de business, misiunea cea mai importantă pe care o ai atunci când cauţi idei inovative este să filtrezi ideile şi să le alegi pe acelea care vor aduce beneficii pentru afacerea ta.

Cum reduci riscurile atunci când implementezi o inovaţie

Odată ce ai găsit soluţia perfectă pentru compania ta, pasul următor este implementarea acesteia. Chiar dacă este vorba despre un produs, un serviciu, softuri sau proceduri noi de lucru care vor spori productivitatea angajaţilor tăi, singura constantă este faptul că trebuie să investeşti financiar. Sunt, totuşi, câteva lucruri pe care le poţi face pentru a reduce riscurile:

  • Cere sfatul unor profesionişti – în orice industrie există consultanţi care îţi pot oferi un punct de vedere viabil asupra inovaţiilor pe care vrei să le implementezi în compania ta
  • Asociază-te cu alte companii – uneori, o idee bună este prea mult pentru o singură companie. Te poţi asocia cu firme din alte domenii, care au o filozofie comercială apropiată de a ta.
  • Licenţiază-i pe alţii – această strategie este oportună în situaţia în care ai creat un produs sau un serviciu nou, dar nu vrei să îl scoţi tu pe piaţă.
  • Inovează pas cu pas – politica „pașilor mărunți” poate fi aplicată și într-o companie, mai ales când e vorba despre dezvoltare. Etapele dese nu costă mult, așa că riscurile sunt reduse.

 

Așadar, inovația poate fi unul dintre motoarele de dezvoltare ale unei companii, dar pentru asta e nevoie și de viziune, de efort, de inițiativă și de o minte deschisă.

 

Sursa foto: Shutterstock

ARTICLE CATEGORIES:

Read next

Logo Imworld Placeholder

Digitalizarea în mediul de business din România ...

Internet & Mobile World Team

21 February 2019, 12:43
Placeholder

Being Competitive in a Software Economy – Webina...

Internet & Mobile World Team

12 December 2018, 16:36
Placeholder

Comunicarea prin Internet Protocol și aplicarea e...

Internet & Mobile World Team

1 November 2018, 08:16
Placeholder

Prima editie WeContent va avea loc pe 1 noiembrie ...

Internet & Mobile World Team

30 October 2018, 13:09
Placeholder

Guillaume Guerrin, Ipsos: The Market Research T...

Internet & Mobile World Team

29 October 2018, 14:25
Placeholder

Copyright în lumea digitală – cum îți pr...

Internet & Mobile World Team

29 October 2018, 08:49